Hyresvillkor
Allmänna hyresvillkor 2025 – RAFZ Cirkulära Interiörer AB
1. Allmänt
Allmänna hyresvillkor 2025 – RAFZ Cirkulära Interiörer AB
1. Dessa hyresvillkor (”Villkor”) gäller när kund, antingen som företag eller privatperson (”Kund”), hyr produkter eller inredning (”Hyresobjekt”) från RAFZ Cirkulära Interiörer AB, org.nr 559075-7182 (”RAFZ”).
2. För företagskunder krävs giltig F-skattsedel och angivet organisationsnummer vid beställning. För privatpersoner gäller att kunden ska ha fyllt 18 år. För både privatpersoner och företagskunder krävs godkänd kredit.
3. Hyresavtal ingås mellan Kund och RAFZ Cirkulära Interiörer AB, Sverige.
4. RAFZ strävar efter att all information på rafz.se samt i övrig kommunikation ska vara uppdaterad och korrekt. RAFZ förbehåller sig dock rätten att korrigera eventuella fel gällande pris, produktinformation, lagersaldo eller andra uppgifter som kan ha blivit felaktiga.
5. Alla immateriella rättigheter, inklusive varumärken, bilder, texter, produktbeskrivningar och layout tillhör RAFZ eller dess licensgivare. Materialet får inte användas, kopieras eller distribueras utan skriftligt tillstånd från RAFZ.
2. Avtal och beställning
6. När Kunden skickar in en beställning eller hyresförfrågan skickar RAFZ ett digitalt hyresavtal till den e-postadress som Kunden angivit.
7. Bindande avtal uppstår först när Kunden undertecknar hyresavtalet. Kunden ansvarar för att kontrollera att uppgifterna i avtalet är korrekta och meddela RAFZ om eventuella fel.
8. Kunden har rätt att avbeställa sin order utan kostnad fram till dess att hyresavtalet undertecknats.
3. Priser och betalning
9. Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive mervärdesskatt. Om inte annat avtalats tillkommer kostnader för leverans, montering, transport, emballage, pallar samt eventuella milersättningar.
10. Fakturering sker kvartalsvis i förskott, med betalningsvillkor 30 dagar netto efter att kredit har godkänds av RAFZ eller RAFZ finanspartner. Vid utebliven betalning utgår påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt uppgifter i hyresavtalet.
11. När hyresperioden upphör ansvarar Kunden för kostnaden för demontering och returtransport av hyresobjekten, om inget annat skriftligen överenskommits.
4. Leverans
12. Leveransvillkor framgår av den aktuella orderbekräftelsen.
13. Vid leveransförsening ska RAFZ utan dröjsmål meddela Kunden. RAFZ ansvarar inte för förseningar orsakade av Kunden, tredje part eller omständigheter utanför RAFZ:s kontroll.
14. Kunden ansvarar för att hyresobjekten är försäkrade under hela hyresperioden. Hyrestiden räknas från den dag då objekten levererats till den adress Kunden angett.
15. Vid mottagande ska Kunden kontrollera godset för eventuella transportskador. Skador eller brister ska noteras på fraktsedel och signeras av både transportör och mottagare. Skador som upptäcks efter leverans ska rapporteras till RAFZ inom fem (5) kalenderdagar från leveransdagen.
5. Äganderätt
16. Äganderätten till hyresobjekten kvarstår alltid hos RAFZ. Kunden får inte sälja, pantsätta, hyra ut vidare eller på annat sätt överlåta objekten till tredje part.
6. Skötsel, underhåll och skador
17. Kunden ska vårda hyresobjekten väl och ansvara för att de hålls i gott skick under hela hyrestiden. Kunden står för kostnader för skötsel, rengöring och normalt underhåll enligt RAFZ:s instruktioner.
18. Eventuella reparationer som inte omfattas av garanti eller som orsakats av Kunden bekostas av Kunden. Hyresobjektet ska alltid hållas i ett skick som uppfyller gällande säkerhets- och miljökrav.
19. Kunden får inte ändra, ommåla eller utrusta objekten med extra tillbehör utan RAFZ:s skriftliga godkännande.
20. Kunden ansvarar, oavsett orsak, för skador, förlust eller onormal förslitning av hyresobjektet, även om
detta inte täcks av försäkring. Kunden ska omgående meddela RAFZ vid skada eller förlust.
21. Om hyresobjektet orsakar skada på person eller egendom ska Kunden hålla RAFZ skadeslös för eventuella
krav som riktas mot RAFZ i egenskap av ägare.
22. RAFZ har rätt att när som helst besiktiga objekten under hyrestiden och Kunden ska möjliggöra tillträde.
7. Avtalstid och uppsägning
23. Avtalets bindningstid och uppsägningstid regleras i respektive kundavtal. Avtalet förlängs, förnyas eller
avslutas i enlighet med vad som framgår av det undertecknade hyresavtalet.
24. RAFZ har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan och återta objekten om Kunden:
• inte betalar förfallen hyra i tid,
• inleder ackordsförhandling, försätts i konkurs eller likvidation,
• vanvårdar objekten, vägrar RAFZ tillträde för besiktning,
• eller i övrigt bryter mot väsentliga delar av avtalet.
25. Vid förtida uppsägning på grund av avtalsbrott kan RAFZ kräva omedelbar betalning av återstående hyresavgifter, diskonterade till nuvärde enligt gällande referensränta. RAFZ har därutöver rätt till skadestånd motsvarande 75 % av återstående hyresbelopp, dock minst motsvarande tolv (12) månaders hyresavgifter eller den återstående avtalstiden om denna är kortare.
8. Personuppgifter (GDPR)
26. Parterna har rätt att behandla nödvändiga personuppgifter rörande varandras kontaktpersoner för att kunna fullgöra sina åtaganden enligt avtalet.
27. RAFZ är personuppgiftsansvarig för sin behandling av kunduppgifter. Personuppgifter sparas under avtalstiden och den tid som krävs enligt lag eller för att RAFZ ska kunna fastställa eller försvara rättsliga anspråk.
28. Registrerade personer har rätt att begära tillgång till, rättelse av eller radering av sina personuppgifter, samt rätt att invända mot viss behandling i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. För frågor om personuppgiftsbehandling kontaktas RAFZ via [email protected]